Frequency

10 steg til å lage en god film

1. TA DISTRIBUSJON PÅ ALVOR

Mange firma vil lage film, men vet ikke hva de skal gjøre med den i etterkant. De blir dermed sittende med både en film og en stor regning på noe de ikke egentlig hadde bruk for. Man må vite allerede før man planlegger innholdet hvor man skal bruke filmen, for så å kunne ta hensyn til det i både format, innhold og kommunikasjon. Skal man nå kjapt ut til ungdommer på Instagram, eller er det en lang dokumentar som skal visest på NRK? Planlegg nøye formålet med filmen før dere avgjør om dere trenger en film.

2. LAG EN GOD STORYLINE/PLAN

Det er fristende å “gjøre det enkelt og billig” og sende en fotograf ut for å filme uten en plan for å filme litt hos bedriften og håpe på det beste. Men det vil være omtrent umulig å lage en film som skal kommunisere ut til kunden dersom det aldri var en plan på hva man egentlig ville kommunisere. Ta en grundig analyse på hva du ønsker dine kunder skal vite, og diskuter med kommunikasjonsfirmaet og fotografen hvordan man visuelt kan løse dette.

3. BRUK ET PRODUKSJONSSELSKAP

I dag kan alle filme eller ta bilder, men det betyr ikke at de vet hva de holder på med. I et bra produksjonsselskap finner man folk med utdanning og lidenskap for fotografi og filmfotografi, har kvalitetsutstyr og vet hvordan de skal bruke det. Både når det gjelder å få det til å se profesjonelt ut, men også i forhold til det som man ønsker å kommunisere. Stol på at profesjonalitet er verdt pengene.

4. IKKE TA SNARVEIER

Gjennomført kvalitet vil både heve det gode inntrykket av både filmen og bedriften den skal representere. Det er ofte fristende å spare penger ved blande inn gamle filmklipp, dårlige fotografier eller bare generelt ha spart penger på å ha en lite gjennomført profil på bedriften. Alt dette vil underbevisst bli kommunisert ut til kunden, og gi et førsteinntrykk av et firma som er dårlig stilt og ikke gjør ting skikkelig. Velg alltid enkelt og profesjonelt over ambisiøst og amatørmessig.

5. VELG ET UTTRYKK SOM PASSER TIL DEG

Det er viktig at uttrykket til firmaet går hånd i hånd med firmaet sin visjon, profil og uttrykk. Alt fra kameraføring, musikk og generell stil. Får produksjonsfirmaet frie tøyler uten nok opplysninger og kunnskap, kan man risikere at filmen blir helt utenfor det man egentlig trengte vil heller ikke fungere i markedet. Det vil dermed bli mye bortkastet tid og penger. Del alle dine tanker, løse idéer og følelser med produksjonsselskapet før produksjonen blir satt i gang.

6. TA KVALITET PÅ ALVOR

Det er som regel firmaet selv som vet best både hva deres produkter eller tjenester er, og igjen hva kundene deres ønsker å vite. Men et produksjonsfirma har ofte veldig mye erfaring med visuelle uttrykk, kommunikasjon og hva er det som blir oppfattet som “kvalitet”. Kom tidlig i dialog med produsentene og ta imot gode råd fra trente øyner og ører om hva som setter deg og dine produkter eller tjenester i best mulig lys.

7. LAG ET BUDSKAP PÅ MOTTAKEREN SITT NIVÅ

Er man god på sitt fag, og har jobbet med firmaet sitt i mange år kan det være enkelt å glemme at visse utrykk og beskrivelser som er enkelt for deg kan bli for avansert for mottakeren. Enten fordi de ikke har kunnskapen fra før, men de kan også være delvis uoppmerksomme i øyeblikket de ser filmen. Velg dermed enkle ord og setninger som flest mulig av dine potensielle kunder og seere garantert vil skjønne på første forsøk, uten å måtte tenke seg om.

8. FÅ TYDELIG FREM HVEM SOM STÅR BAK REKLAMEN

Filmen kan være den dyreste og fineste i verden og likevel ikke fungere i det hele tatt, dersom budskapet ditt og firmaet ditt ikke kommer tydelig frem i filmen og dine potensielle kunder ikke ser og husker hvem filmen egentlig handler om. Sett inn logo, elementer og kjente ansikter der man kan.

9. BRUK FOLK I REKLAMEN

Man kan ha de lekreste oversiktsbilder og naturfoto og likevel ikke være i stand til å gjøre folk interesserte. Folk tiltrekker andre folk, og er dermed et utrolig viktig element i en film mer man ønsker å kommunisere et budskap. Gode fotografer har som oftest erfaring med å jobbe med folk i alle aldere, og vil være i stand til å gjøre dem trygge fremfor kamera og få en naturlig flyt i fremføringen. Hjelp fotografen å finne de som kan se bra ut i kamera og har det rette uttrykket i forhold til hva man vil kommunisere.

10. GJØR DET ENKELT

Du har omtrent bare 30 til 60 sekunder å få budskapet ditt over til mottakeren og knyte et kommunikasjonsbånd med dem. Etter dette vil de enten ha koblet ut, eller være interessert i å høre mer. Hold historien og konseptet veldig enkelt, har du mange ting du vil promotere eller fortelle er det bedre å lage flere filmer.

Trygve Johan Solheim
Dagleg leiar, AD og seniorrådgjevar
+47 466 93 762 / trygve@frequency.no